The commitment of postgraduate research to reading and creativity in Basic Education
experiences and records in the creation of ecoformation scenarios
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18410Keywords:
Ecoformation scenarios, Reading, Creativity, Elementary educationAbstract
Research carried out in postgraduate studies has a fundamental role in meeting the needs of Basic Education. In the context of reading and creativity, research can contribute to the survey of demands, but also to the development and evaluation of the consequences of actions that stimulate them. This article aims to present results of a research that was developed in a Professional Master's Degree, aiming at the collaborative structuring of ecoformation scenarios that could collaborate with stimulating creativity and reading in the 5th grade of Elementary School at a public school in the city of Caçador ( SC). Methodologically, action research was prioritized, supported by documentary research and a qualitative approach, using focus groups and document analysis as data collection techniques. The results indicate that the research contributed significantly to the enchantment of reading and the development of creativity, as the students participating in the research were able to experience ecoformation scenarios, both physical and imaginary, organized and adapted according to their needs. In this way, the relevance of research that seeks to meet demands identified in the school context is reiterated.
Downloads
References
AMADO, João. Imprensa da Universidade de Coimbra. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017.
COSSON, Rildo. Como criar círculos de leitura em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2021.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2021.
MORAES, Maria Cândida. Didática Transdisciplinar como Expressão de uma Fenomenologia Complexa. Inter-Legere - Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UFRN. Natal-RN, n.16, jan./jun. de 2015. p. 186-213. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/8975/6361. Acesso em: 1 .out. 2024.
MORAES, Maria Cândida; TORRE, Saturnino de la. Sentipensar: fundamentos e estratégias para reencantar a educação. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2018.
MORAIS, Maria José da Silva; PINHO, Maria José de. Formação Continuada de Professores do Ensino Fundamental: um desafio criativo na contemporaneidade. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 16, Julio, 2016, 31-50. Disponível em: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/2908/2405. Acesso em: 28 set. 2024.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários para a educação do futuro. 2ª ed. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya, revisão técnica de Edgard de Assis carvalho. São Paulo: Cortez, 2000.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8a ed. -Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários para a educação do futuro. Tradução de Eloá Jocobina. 26ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2021.
SÁ, Ricardo Antunes de; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.) Teoria da complexidade: Contribuições epistemológicas e metodológicas para uma pedagogia complexa. Curitiba: Appris, 2019.
SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2021.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6ª ed. Tradução de Claudia Schilling. Porto Alegre: Penso, 1998.
TOLEDO, Nana. O mostro do pé molhado. 1. Ed. – Blumenau: Gato Leitor, 2015.
TORRE, Saturnino de la. Dialogando com a Criatividade. Tradução de Cristina Mendes Rodríguez. São Paulo: Madras, 2005.
TORRE, Saturnino de la. (direção), PUJOL, Maria Antònia; MORAES, Maria Cândida. (coordenação). TORRE, Saturnino de la.; PARERA GONZÁLES, Montese. Cenários – uma estratégia Ecoformadora. 1. Ed.. – São Paulo: TRIOM, 2008, p. 261-290.
TORRE, Saturnino de la; MORAES, Maria Cândida. Sentipensar: Fundamentos e estratégias para reencantar a educação. 2ª ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2018.
TORRE, Saturnino de la; ZWIEREWICZ, Marlene. Projetos Criativos Ecoformadores. In: ZWIEREWICZ, Marlene; TORRE, Saturnino de la (org.). Uma escola para o século XXI: escolas criativas e resiliência na educação. Florianópolis: Insular, 2009.
ZWIEREWICZ, Marlene; SIMÃO, Vera Lúcia; SILVA, Vera Lúcia Souza. Da formação docente ao protagonismo infantil na criação de cenários ecoformadores. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), n. 4, p. 83-94, 2019. Disponível em: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/5017/4441. Acesso em: 28 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).