Semântica nossa de cada dia estudo teórico-prático de expressões idiomáticas da língua portuguesa no Ensino Fundamental

Authors

  • Matheus Carvalho Lima Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL)
  • Sônia Maria Nogueira Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202480.140-156

Keywords:

Semântica, Expressões Idiomáticas da Língua Portuguesa, Livro Didático

Abstract

The article addresses the use of idioms (IE) in Portuguese in Elementary School, 8th grade, from a semantic perspective. Thus, we sought to verify texts published on social networks that presented EI; select different text types and genres with EI; to confront the semantic phenomena present in the selected EI and their relationship with the content of the textbook (LD); and critically analyze the texts with EI. The research corpus came from the LD “Weaving languages: Portuguese language, 8th grade”, by Oliveira and Araújo (2018), adopted in public schools located in the Tocantina Region of Maranhão, in addition to circulating posts on social networks. In this bias, a research with a qualitative and documental approach was carried out. The authors who base the study are, among others, Xatara (1998), Biderman (2001), Ilari (2011) and Ferrarezi Jr. (2019). With the results, it was found, in the LD, literary texts that contain EI; however, no mention is made of them, either as content in the textbook or in terms of their use in texts arranged in the analyzed work. There was also the use of EI in various posts circulating on social networks. And, when confronting the texts published on the web with the content of the LD, it was concluded that the EIs in the selected LD are not sufficiently explored.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Matheus Carvalho Lima, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL)

Graduado em Letras Licenciatura em Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL). É integrante/pesquisador do Grupo de Estudos Linguísticos do Maranhão (GELMA) da UEMASUL.

 

Sônia Maria Nogueira, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL)

Doutorado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Mestrado em Ciências da Educação pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA); Atualmente é professora Adjunta IV da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL) campus Imperatriz/MA., onde atua como docente e pesquisadora da Graduação e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLe). Pesquisadora do Grupo de Estudos Linguísticos do Maranhão (GELMA) da UEMASUL.

References

ARAGÃO E. M. da S. dos S. A.; NOGUEIRA, S. M. Estudo das expressões idiomáticas no livro didático de Língua Portuguesa em uma abordagem semântica. Revista Philologus, v. 1, p. 1130-1142, 2021.

ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola, 2010.

AULETE, C. Aulete – Dicionário online. Disponível em: http://www.aulete.com.br/saideira. Acesso em: 5 de fev. 2023.

BIDERMAN, M. T. C. Teoria linguística: teoria lexical e linguística computacional. São Paulo: Martins Fontes, 2001a.

BIDERMAN, M. T. C. Léxico. In: OLIVEIRA, M. P. P. DE; ISQUERDO, A. N. (orgs.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. Campo Grande: Editora UFMS, 2001b. p. 13-22.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 7 jan. 2023.

CANÇADO, M. Manual de semântica: noções básicas e exercícios. São Paulo: Contexto, 2012.

FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. São Paulo: Saraiva, 2017.

FERRAREZI JR., C. Semântica. São Paulo: Parábola, 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HENRIQUES, C. C. Léxico e Semântica: estudos produtivos sobre palavra e significação. São Paulo: Alta Books, 2018.

ILARI, R. Introdução à Semântica: brincando com a gramática. São Paulo: Contexto, 2011.

IMPERATRIZ ONLINE. Tá caindo um toró! Imperatriz, 21 fev. 2023. Instagram: @imperatrizonline. Disponível em: https://instagram.com/imperatrizonline?igshid=MzRlODBiNWFlZA==. Acesso em: 30 mar. 2023.

MARCUSCHI, L. A. Produção Textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MARQUES, M. H. D. Iniciação à semântica. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

MATIAS-PEREIRA, J. Manual de metodologia da pesquisa científica. São Paulo: Atlas, 2019.

OLIVEIRA, T. A.; ARAÚJO, L. A. M. Tecendo Linguagens: Língua Portuguesa, 8º ano. 5. ed. São Paulo: IBEP, 2018.

ROCHA, C. A. de M.; ROCHA, C. E. de M. Dicionário de locuções e expressões da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2011.

PÃO COM OVO OFICIAL. Quem pariu Mateus que embale. Brasil: Pão com Ovo Oficial, 2019. 1 vídeo (3 min. e 38 s.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4KxnIebZpqI. Acesso em: 15 mar. 2023.

PARTIDO DA CAUSA OPERÁRIA. Neymar deixa o mundo de queixo caído. Brasil, 14 fev. 2023. Twitter: @PCO29. Disponível em: https://twitter.com/PCO29/status/1646887281779937281. Acesso em: 13 abr. 2023.

URBANO, H. A frase na boca do povo. São Paulo: Contexto, 2011.

URBANO, H. Dicionário brasileiro de expressões idiomáticas e ditos populares: desatando nós. São Paulo: Cortez, 2018.

ROJO, R. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

VILLALVA, A.; SILVESTRE, J. P. Introdução ao estudo do léxico. Petrópolis: Vozes, 2014.

XATARA, C.M. Tipologia das expressões idiomáticas. São Paulo, Alfa: Revista de Linguística. São Paulo. V. 42, 1998b. p. 169-176.

Published

2024-04-20

How to Cite

CARVALHO LIMA, Matheus; NOGUEIRA, Sônia Maria. Semântica nossa de cada dia estudo teórico-prático de expressões idiomáticas da língua portuguesa no Ensino Fundamental. Revista Leitura, [S. l.], n. 80, p. 140–156, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202480.140-156. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/16261. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.