Research as a pedagogical principle in chemistry teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p390-410

Keywords:

Dicumba, Learning through research, Teaching

Abstract

This article reports, from the conceptions of Basic Education students, the potential of using the Dicumba methodology - Universal-Bilateral Cognitive Development of Learning - in chemistry teaching, emphasizing the need to develop and promote criticality and autonomy of the students, using scientific knowledge. For this purpose, in this qualified research, data were collected through an online form, developed on the Google Forms platform, and made available for 26 students of the 3rd year of high school at a public school in the State of Rio Grande do Sul / Brazil. The online form presents 4 sentences on the six-degree Likert scale was sent to students through a link on a WhatsApp group. The qualitative analyzed data were interpreted in the light of the theoretical conceptions of scholars in the area, as well as in a statistical form through graphs and tables. At the end of the research, it was found that the Dicumba methodology is important because it stimulates student-centered learning, providing maturation of intellectual autonomy, the improvement of critical awareness and the mobilization of cognitive thoughts in relation to the macro and micro knowledge.

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Author Biographies

Eduardo Bello Dunker, Universidade Federal do Paraná

Licenciando em Química; Bolsista de Iniciação Científica CNPQ.

Everton Bedin, Universidade Federal do Paraná

Graduado em Química Licenciatura Plena pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2009). Especialista em Tecnologia de Informação e Comunicação na Educação - TICEDU - pela Universidade Federal de Rio Grande - FURG (2014), Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2018) e em Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pela Faculdade Dom Alberto (2018). Mestre em Educação em Química pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2012). Doutor em Educação em Ciências: química da vida e saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2015). PhD pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS - no Programa de Pós-graduação: Educação em Ciências: química da vida e saúde, onde desenvolveu a metodologia DICUMBA - Desenvolvimento Cognitivo Universal-bilateral da Aprendizagem. Atualmente é professor permanente no Departamento de Química da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e nos Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) e no Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI). Possui experiência na área de Química com ênfase em Química, trabalhando, principalmente, nos temas: formação docente, ensino-aprendizagem, TICs, interdisciplinaridade e metodologias de ensino.

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Published

2022-04-27

How to Cite

DUNKER, Eduardo Bello; BEDIN, Everton. Research as a pedagogical principle in chemistry teaching. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 390–410, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p390-410. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12004. Acesso em: 4 dec. 2024.

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