Learning Based on Conceptual Maps in medical graduation
academic performance in an institution in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p319-337Keywords:
Learning, Active Learning, Problem-Based Learning, Concept Maps, Medical EducationAbstract
Problem-Based Learning (PBL) values the topic to be learned, as well as the way in which learning occurs. The work aimed at Brazil to study the final production of Mental Maps (MM) and the Map developed during theoretical classes in the BP model in a Medical School. The study was carried out documentary of the attention activities in the tutorials from an educational institution that adopts the PBL model. The MM and MC instruments were constructed by the classes of the first semester of a Medicine course. The maps assembled at the opening of the sessions, the studies of the linear type, and the maps built during the collective closing sessions, were of the hierarchical type, networks and had an increase in complexity selected by the number of hierarchical levels presented in these structures. In this context, it was possible to notice that the students migrated from Mechanical Learning, at the beginning, to Meaningful Learning, at the end of the tutorial groups.
Downloads
References
PÍCOLI, Renata Palópoli; DOMINGO, André Luis Alonso; SANTOS, Sandra Christo dos; ANDRADE, Alessandra Helena Gonsalves de; ARAUJO, Caio Augustus Fernandes; KOSLOSKI, Rejyane de Mattos Martins; DIAS, Thaís Lemos da Costa. Competências Propostas no Currículo de Medicina: percepção do egresso. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 41, n. 4, p. 525-532, dez. 2017.
SANTOS JÚNIOR, Claudio José dos; MISAEL, Jailton Rocha; SILVA, Maria Rosa da; GOMES, Valmir de Melo. Educação Médica e Formação na Perspectiva Ampliada e Multidimensional: considerações acerca de uma experiência de ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, n. 1, p. 72-79, mar. 2019.
SOUZA, S. C.; DOURADO, L. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. HOLOS, v. 5, n. 1, 0, p. 182, 2015.
WOOD, D. F. Problem based learning. BMJ, v. 326, p. 7384-7328, 2003.
BORGES, Marcos de Carvalho; CHACHÁ, Silvana Gama Florencio; QUINTANA, Silvana Maria; FREITAS, Luiz Carlos Conti de; RODRIGUES, Maria de Lourdes Veronese. Aprendizado baseado em problemas. Medicina (Ribeirao Preto. Online), v. 47, n. 3, p. 301-307, 3 nov. 2014.
FARIAS, Pablo Antonio Maia de; MARTIN, Ana Luiza de Aguiar Rocha; CRISTO, Cinthia Sampaio. Aprendizagem Ativa na Educação em Saúde: percurso histórico e aplicações. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 1, p. 143-150, mar. 2015.
BOROCHOVICIUS, Eli; TORTELLA, Jussara Cristina Barboza. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 83, p. 263-294, jun. 2014.
AGAPITO, Francisca Melo; STROHSCHOEN, Andreia Aparecida Guimarães. APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS E MAPA CONCEITUAL: uma experiência com alunos do curso de pedagogia. Revista Signos, v. 37, n. 2, p. 10-24, 23 dez. 2016.
GOMES, Andréia Patrícia; DIAS-COELHO, Udson Chandler; CAVALHEIRO, Priscila de Oliveira; SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo. O Papel dos Mapas Conceituais na Educação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 2, p. 275-282, jun. 2011.
DAVIES, M. Concept mapping, mind mapping and argument mapping: What are the differences and do they matter? High Educ., v. 62, n. 3, p. 279-301, 2011.
AGUIAR, J. G.; CORREIA, P. R. M. Como fazer bons mapas conceituais ? Rev Bras Pesqui em Educ em Ciências., v. 13, n. 2, p. 141-57, 2013.
CORREIA, Paulo Rogério Miranda; AGUIAR, Joana Guilares de. Avaliação da proficiência em mapeamento conceitual a partir da análise estrutural da rede proposicional. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 1, p. 71-90, mar. 2017.
VILELA, V. V. Modelos e métodos para usar mapas mentais: usos detalhados de mapas mentais para seu cotidiano, seu aprendizado e suas realizações. 5. ed. Brasília: Clube de Autores, 2012. 100 p.
PRASS, A. R. Teorias de aprendizagem. Scrinia Libris. Porto Alegre, 2012.
BURGOS, B. V.; GUATAME, A. X. A. L. L. Cómo la estrategia de mapas mentales y conceptuales estimula el desarrollo de la inteligencia espacial en estudiantes universitarios? Tabula Rasa, v. 15, p. 221–54, 2015.
HOKAMA, Paula O M; HOKAMA, Newton Key; BATISTA, Nildo. Caso Motivador como Estratégia Problematizadora e Integradora no Ensino Médico em um Curso de Oncologia. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 42, n. 4, p. 165-174, dez. 2018.
MOREIRA, M. A.; CABALLERO, M. C.; RODRIGUEZ M. L. Aprendizagem significativa. Burgos: Espanha, 1997. 19–44 p.
MARQUES, Lumaira Maria Nascimento Silva da Rocha. Active methodologies as strategies to develop education in values in nursing graduation. Escola Anna Nery, v. 22, n. 3, p. 1-6, 18 jun. 2018.
AUSUBEL, DAVID. The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Dordrecht: Springer, 2000. 232 p.
TAVARES, R. Construindo mapas conceituais Constructing concept maps. Ciências & Cognição, v. 12, n. 1, p. 72-85, 2007.
CICUTO, C. A. T.; CORREIA, P. R. M. Estruturas hierárquicas inapropriadas ou limitadas em mapas conceituais: um ponto de partida para promover a aprendizagem significativa. Aprendiz Significativa em Rev., v. 3, n. 1, p. 1-11, 2013.
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa. São Paulo: Moraes, 1982.
VEKIRI, I. What is the value of graphical displays in learning? Educ Psychol Rev., v. 14, n. 3, p. 261–312, 2002.
JOSEPH, D. Novak. Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations. Routledge, editor. Nova Iorque, 2020. 336 p.
SOLÉ, I. Estratégia de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
ROMAN, Cassiela; ELLWANGER, Juliana; BECKER, Gabriela Curbeti; SILVEIRA, Anderson Donelli da; MACHADO, Carmen Lucia Bezerra; MANFROI, Waldomiro Carlos. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem no processo de ensino em saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clinical & Biomedical Research, v. 37, n. 4, p. 349-357, 2017..
RANDI, J.; GRIGORENKO E. S.R. Revisiting definitions of reading compreehension: Just what is reading comprehension anyway? In: Susan Israel, Kathryn Kinnucan-Welsch, Kathryn L. Bauserman CCB, editor. Metacognition in literacy learning. Londom: Lawrence Erlbaum, 2005. p. 19-40.
RIBEIRO, Célia. Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 1, p. 109-116, 2003.
STEBBINS, Robert A.. Education for Self-Fulfillment: process and context. Educação & Realidade, v. 41, n. 3, p. 873-887, 1 dez. 2015.
REIS, Fabiana Vieira Duarte de Souza; PASSOS, Antônio Henrique Rodrigues dos; HIGA, Elza de Fátima Ribeiro. Aprendizagem Baseada em Problemas: contribuição para médicos pediatras. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, n. 11, p. 322-329, 2019.
SILVA, John Victor dos Santos; SANTOS JÚNIOR, Claudio José dos; RIBEIRO, Mara Cristina. Ensino integrado em Saúde e prática interprofissional. Revista Docência do Ensino Superior, v. 9, p. 1-14, 17 dez. 2019.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completem. 46. ed. São Paulo: Cortez, 2005. 87 p.
CORREIA, Daniele; DECIAN, Emanoela; SAUERWEIN, Inés Prieto Schmidt. Leitura e argumentação: potencialidades do uso de textos de divulgação científica em aulas de física do ensino médio. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 4, p. 1017-1034, dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).