The in-between places and the opening towards the future of the training and teaching of the german language in the fight against the linguistic latifundium
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14201Keywords:
in-between places, linguistic latifundium, graduate education, German teachingAbstract
In this paper, we discuss possible ways of initiating and acting in the teaching profession within the area of German studies, as a sphere of pedagogical praxis in Paulo Freire's terms. To this end, we analyze two in-between places: the training of teachers in (post)graduate courses in a discipline of German language teaching methodology and the possibilities of reflection and action on the Brazilian “linguistic landholding”, an operational metaphor that we conceive while dealing while unstable meanings of action pedagogy in education. In this way, we criticize the monolingual hegemonic policy and the “self-colonization” in teaching as obstructive aspects for the recognition of the plurilingual condition of Brazil and its maintenance in the future. Finally, as a result of our practice, we present the relevance of a decolonial pedagogical action, with the emergence of different agents in the academic environment and in other educational instances, accompanied by active listening, aligned with collaboration and cooperation, as fundamental actions not only for our teaching work, but also for insertion in the complexity of today's world.
Downloads
References
AUSWÄRTIGES AMT. Deutsch als Fremdsprache weltweit: Datenerhebung 2020. Disponível em: http://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/deutsch-als-fremdsprache-weltweit-1764250. Acesso em: 10 jul. 2022.
BELLETTI, T. de F. M. O conceito de ‘jeitinho brasileiro’ no âmbito do ensino de português LE/L2: Para além dos lugares-comuns. Diacrítica, v. 32, n. 2, p. 413-435. Disponível em: http://diacritica.ilch.uminho.pt/index.php/dia/article/view/448. Acesso em: 26 jun. 2022.
BENIAS, P. C.; WELLS, R. G.; SACKEY-ABOAGYE, B.; KLAVAN, H.; REIDY, J.; BUONOCORE, D.; MIRANDA, M.; KORNACKI, S.; WAYNE, M.; CARR-LOCKE, D. L.; THEISE, N. D. Structure and Distribution of an Unrecognized Interstitium in Human Tissues. Scientific Reports, v. 8, n. 4947, 2018. Disponível em: http://www.nature.com/articles/s41598-018-23062-6. Acesso em: 30 jul. 2022.
BIAZOLLI, C.; GREGOLIN, I. V; STASSI-SÉ, J. C. Contribuições do Programa Residência Pedagógica à formação inicial de futuros professores de línguas: aspectos da parceria colaborativa. Revista Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores (RBPFP), v. 13, n. 26, p. 155-170, jan.-abr. 2021. Disponível em: http://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/420. Acesso em: 26 jan. 2022.
CELANI, M. A. A. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão? In: LEFFA, V. (org.). O professor de línguas: construindo a profissão. Pelotas: Educat, 2008. p. 23-44.
CONSALTÉR, E; FÁVERO, A. A.; TONIETO, C. A. A formação continuada de professores a partir de três perspectivas: o senso comum pedagógico, pacotes formativos e a práxis pedagógica. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 10, p. e019040, 2019. Disponível em: http://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7121. Acesso em: 22 jul. 2022.
GRILLI, M.; PUH, M. O ensino de alemão enquanto ato político-pedagógico: reflexões a partir de um estágio de docência na universidade. Revista Trama, v. 17, n. 41, p. 123-133, 2021.
GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, 2008. Disponível em: http://journals.openedition.org/rccs/697. Acesso em: 26 jan. 2022.
KUMARAVADIVELU, B. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven and London: Yale University Press, 2003.
KUMARAVADIVELU, B. Language Teacher Education for a Global Society: A Modular Model for Knowing, Analyzing, Recognizing, Doing, and Seeing. New York: Routledge, 2012.
MARTIN-FRANCHI, G. O. de O. O programa de aperfeiçoamento de ensino (PAE) na EERP como lugar de formação do professor universitário: limites e possibilidades. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2017. Disponível em: http://teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59140/tde-18042017-142027/pt-br.php. Acesso em: 23 maio 2022.
MIGNOLO, W. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017. Disponível em: http://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772. Acesso em: 28 jun. 2022.
NAKANO, M. M.; CAMARGO, R. A. A. de; GONÇALVES, M. F. C. Programa de aperfeiçoamento de ensino (PAE) na formação docente: uma experiência de avaliação formativa. In: GUILHERME, W. D. (org.). A educação como diálogo intercultural e sua relação com as políticas públicas 2, Ponta Grossa: Atena, 2020. p. 173-180.
NOLASCO, E. C. Silviano Santiago e o lugar onde o sol se põe: entrelugares epistemológicos ao sul da fronteira-sul. Cadernos de Estudos Culturais. Campo Grande, v. 6, n. 11, p. 17-29, jan./jun. 2014. Silviano Santiago: uma homenagem. Disponível em: http://periodicos.ufms.br/index.php/cadec/article/view/3657. Acesso em: 28 jul. 2022.
NUNES, E. C. R. Entre "becos sem saídas" e o "pulo do gato": Criatividade Local e mentoria na formação inicial de professores de alemão no Brasil. Tese (Doutorado em Língua e Literatura Alemã) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8144/tde-11032022-212301/pt-br.php. Acesso em: 28 jun. 2022.
PEREIRA, G. T.; PINHEIRO, C. M.; KUNZ, M. A. Criatividade à brasileira: o jeitinho para driblar crises. Revista Pensamento & Realidade, v. 29, n. 3, 2014. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/pensamentorealidade/article/view/21192. Acesso em: 13 jun. 2022.
PUH, M. “Tudo junto e misturado?”: as contribuições e os limites do multiculturalismo no ensino de línguas. El Toldo de Astier, v. 11, n. 20-21, p. 415-432, 2020. Disponível em: http://www.eltoldodeastier.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero20/pdf/Puh.pdf. Acesso em: 28 jul. 2022.
PUH, M.; SAMPAIO, I. Da teoria para a prática: propostas formativas interculturais e decoloniais para quem ensina(rá) línguas no Brasil. In: FIGUEIREDO, C. (org.). Línguas em movimento. Salvador: EDUFBA, 2020. p. 107-125.
RIVAS, N. P. P.; LEAL, A. I.; MARQUES, M. A. de R. B. A pós-graduação como espaço do diálogo entre ensino e pesquisa: contradições e possibilidades da formação docente universitária. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA (CIDU), 10., 2018, Porto Alegre. Anais… Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS, 2018. Disponível em: http://editora.pucrs.br/edipucrs/acessolivre//anais/cidu/assets/edicoes/2018/arquivos/363.pdf. Acesso em: 28 jul. 2022.
SANTOS, B. de S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos - CEBRAP, São Paulo, n. 79, p. 71-94, nov. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010133002007000300004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 9 mar. 2021.
STENGERS, I. A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto De Estudos Brasileiros, n. 69, p. 442-464, 2018. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/145663. Acesso em: 28 jul. 2022.
UEKANE, M; RIVAS, N.P.P.; SILVA, G.M.; GONÇALVEZ, M.F.C. O Programa de Aperfeiçoamento de Ensino (PAE) na formação docente de pós-graduandos: um estudo a partir do processo avaliativo. In: CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 4.; CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES, 14., 2018, Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia: UNESP, 2018.
UPHOFF, D. O lugar da política linguística na formação inicial de professores de alemão. Revista Letras Raras, v. 8, n. 3, p. 110-130, set. 2019. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/article/view/1467. Acesso em: 09 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).