The conditions of teachinng work in context of disputes
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17877Keywords:
Teachers’ work, Precarization, Public school, PandemicAbstract
The complex social settings pose a series of dilemmas to teachers, resulting in work precarization and hindering the execution of several tasks that are part of their job description. The goal of this study is analyzing the working conditions of public school teachers in the city of Maceió, AL, Brazil, during the pandemic. The methodology employed a qualitative approach, more specifically, an exploratory research. Data were collected through a Google Forms questionnaire answered by Maceió public school teachers. Key results show that those teachers have faced a context of intensified work permeated by several educational issues caused by social disparities and by the lack of the technological infrastructure required for educational practices.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2002.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Brasília, 1988.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996: estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Biblioteca Digital da Câmara dos Deputados, 1996.
COLEMARX. Em defesa da educação pública comprometida com a igualdade social: porque os trabalhadores não devem aceitar aulas remotas. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 22 de abril de 2020. Disponível em: http://www.colemarx.com.br/wp-content/uploads/2020/04/Colemarx-texto-cr%C3%ADtico-EaD-2.pdf. Acesso em 12 de mar. de 2021.
DEMO, P. Política Social, Educação e Cidadania. Campinas, SP: Papirus, 1994.
GONÇALVES, M. E. S. et al. O Mundo do Trabalho de Professoras Universitárias em Tempos de Crises Sanitária e Societal. In: UCHOA, A. M. C.; SENA, I. P. F. S.; GONÇALVES, M. E. S. (Orgs.). Diálogos críticos: EAD, Atividades remotas e o ensino doméstico: cadê a escola? Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2020.
JOHNSON, Allan G. Dicionário de Sociologia: guia prático da linguagem sociológica. tradução, Ruy Jungmann; consultoria, Renato Lessa. — Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1997.
MARTINS, C. O que é política educacional. São Paulo: Brasiliense, 1994.
OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v25n89/22614.pdf . Acesso em 11 de mar. de 2021.
OLIVEIRA, D. A.; PEREIRA JUNIOR, E. Desafios para ensinar em tempos de pandemia: as condições de trabalho docente. In: OLIVEIRA, D. A.; POCHMANN, M. (Orgs.). A Devastação do trabalho: a classe do labor na crise da pandemia. Brasília: Positiva, 2020.
POCHMANN, M. Os trabalhadores na regressão neoliberal. In: OLIVEIRA, D. A.; POCHMANN, M. (Orgs.). A Devastação do trabalho: a classe do labor na crise da pandemia. Brasília: Positiva, 2020.
PRAUN, L. A Espiral da Destruição: legado neoliberal, pandemia e precarização do trabalho. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 18, n. 3, p. 1-8, 2020. Disponível em:https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462020000300306. Acesso em: 10 de mar. 2021.
SANTOS NETO, A. B.; ARAUJO, L. M. F. Ensino a Distância (EaD) e destruição da Universidade Pública. Universidade e Sociedade, ano 31, n. 67, p. 22-35, jan. 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/66ab954ec8f021a1b9ee3f68b131266d_1611672555.pdf. Acesso em: 9 de mar. 2021.
SANTOS, A. H. S,; JAKOSEN, K. A. O trabalho nas atuais transformações da globalização capitalista. In: OLIVEIRA, D. A.; POCHMANN, M. (Orgs.). A Devastação do trabalho: a classe do labor na crise da pandemia. Brasília: Positiva, 2020.
SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, ano 31, n. 67, p. 36-49, jan. 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/66ab954ec8f021a1b9ee3f68b131266d_1611672555.pdf. Acesso em: 9 de mar. 2021.
SENA, I. P. F. S. A Escola, os Professores e as Tecnologias Digitais: saindo do labirinto das teorias a serviço do capital para uma perspectiva crítico-superadora. In: UCHOA, A. M. C.; SENA, I. P. F. S.; GONÇALVES, M. E. S. (Orgs.) Diálogos críticos: EAD, Atividades remotas e o ensino doméstico: cadê a escola? Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2020.
SOUZA, D. O. As dimensões da precarização do trabalho em face da pandemia de Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 19, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S198177462021000100501&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 11 de mar. 2021
STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. São Paulo: Autêntica, 2015.
YAZBEK, M.C.; RAICHELIS, R.; SANT’ANA, R. Questão social, trabalho e crise em tempos de pandemia. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 138, p. 207-213, maio/ago. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010166282020000200207. Acesso em 11 de mar. de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).