School, didactics and poverty in the Brazilian reality:
What learning? What do I teach? What contents? What methodological strategies? Interview with Marilza Suanno and José Carlos Libâneo
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18224Keywords:
School, Didactics, PovertyAbstract
The interview presented in this publication was constructed for the Closing Conference of the III CIPAII - International Congress on Integrative and Innovative Learning Practices; V RIEC - Seminar of the International Network of Creative Schools and XII INCREA - International Innovation and Creativity Forum, simultaneous events held in Maceió, in 2024, under the general coordination of Profa. Dr. Maria Dolores Fortes Alves (UFAL). The organization of the event proposed a closing dynamic in dialogue and in the format of an interview with Prof. Dr. José Carlos Libâneo (PUC Goiás) and Prof. Dr. Marilza Vanessa Rosa Suanno (UFG). The conversation was about: School, teaching and poverty in the Brazilian reality: What learning? What do I teach? What contents? What methodological strategies? Mediation was carried out by professor Dr. Abdizia Maria Alves Barros (UFAL).
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
HESSEL, Stéphane. ¡Indignaos! Um alegato contra la indiferencia y a favor de la insurreicción pacífica. Barcelona: Editora Destino, 2011a.
HESSEL, Stéphane. ¡Comprometeos! Ya no basta com indignarse. Barcelona: Editora Destino, 2011b.
LONGAREZI, Andréa Maturano; PIMENTA, Selma Garrido; PUENTES Roberto Valdés. Didática Crítica no Brasil. São Paulo: Cortez Editora, 2023.
MORAES, Maria Cândida. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação – novos fundamentos para iluminar novas práticas educacionais. São Paulo: Antakarana/WHH – Willis Harman House, 2008.
MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução Edgard de Assis Carvalho; Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, Edgar; HESSEL, Stéphane. O caminho da esperança. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
MORIN, Edgar. La Via. Para el futuro de la humanidade. Tradução Núria Petit Fontseré. Barcelona: Paidós, 2011.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. Revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2010.
MORIN, Edgar; CIURANA, Emilio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na era planetária: O Pensamento Complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2009.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
PAULA, Alfredo Henrique Corrêa de. Educação para a democracia: reflexões a partir de Edgar Morin. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2023.
PONCE, Branca Jurema; LEITE, Carlinda. Em busca da justiça curricular: as possibilidades do currículo escolar na construção da justiça social. Apresentação do Dossiê. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.17, n.3, p. 794-803 jul./set. 2019.
SANTOS, Akiko; SOMMERMAN, Américo. Ensino disciplinar e transdisciplinar: uma coexistência necessária. Rio de Janeiro: WAK, 2014.
SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Educação e formação de um pensamento de comprometimento com o bem comum: abordagens didáticas emergentes. Ensino & Pesquisa, [s.l.], v. 20 N. 3, 2022.
SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; OLIVEIRA, Fabiane; KARAJÁ, Vanessa Hãtxu de Moura; OLIVEIRA, Sheila. Transdisciplinaridade na educação escolar indígena bilíngue e intercultural: escola como espaço de ciência com consciência e saberes ancestrais. Humanidades & Inovação, [s.l.], v. 8 n. 43. Dossiê Escola como espaço de ciência com consciência: iniciativas transdisciplinares e escolas criativas, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).